JellyPages.com

"kehidupan ini penuh dengan kejutan"

"kehidupan ini penuh dengan kejutan"

Wednesday, March 13, 2013

HILANGKAN STRESS DENGAN............

Assalamualaikum

stress adalah perkara biasa yang dilalui oleh semua manusia. kalau tak stress tu tipu la. i dont know what to say la uollsss ni jenis macam mana. pentipu pentipu pentipu! hikhokkkk. bila mana stress menguasai diri, maka dengan itu semua kerja pun xjalan. semua perbuatan pun tak kena, semua percakapan pun jadi salah,semua orang pun nak dipersalahkan. tak begitu murid-murid? haa memalam ni nak jadi cikgu tak bertauliah sekejap.

memandangkan aku berada di tahun ketiga diploma (ayat kauuuuu!) maka dengan itu, sangat la sangat stress sebenarnya. ada sampai satu tahap rasa nak stop. nak lari. nak menangis. tapi Alhamdulillah, semangat aku kuat kot.aku hadapi and pujuk diri sendiri dengan perlahan cakap "wirda, semua tu kau je nampak susah,tapi bila kau dah berada dan dah lepas apa yang kau perlu buat, kau akan rasa tak la sesusah yang kau fikirkan sampai stress giteww" haa itu ayat aku selalu pakai la. tak kisah la, kuiz ke, test ke, final ke, presentation ke. sebab kalau kita perasankan, bila adik-adik nak UPSR,PMR,SPM mesti kita kata "ala senang je tu. sambil berdengkur pun boleh jawab" ekekeke. kan? so aku rasa, aku guna cara itu. ia berhasil 

maksudnya bila kita set mind kita tak sesusah yang kita rasa. maka kita ada semangat untuk buat. dari yang tak tahu nak mula dari mana pun kita usaha cari jalan perlahan-perlahan dan jadilah KOKO KRUNCH! eh silap dan berhasillah kerja hasil usaha lap peluh tangan lenguh kita tu :")

tapi-tapi aku saja je nak share dengn uooolsss apa yang aku selalu buat bila TENGAH STUDY and bila rasa dah TAKBOLEH NAK MASUK. otak dah nak tepu WALAUPUN sebenarnya baru guna tak sampai 10% space otak tu. kan? haiyoooo! of course lam. im not genius ok.huhu

selalunya waktu tengah study, aku ada target. katakan pukul 11 malam aku kena habiskan 4-5 tutorial. so i will make sure yang aku boleh buat 4-5 tutorial tu. then lepas tu, aku akan stop. beri ruang untuk diri sendiri. contoh pergi sembang dengan junior. masuk bilik baring 15 minit jap. amik phone may game POU ke, layan fb sekejap ke (ini takleh percaya sangat ni fb ni.haha). then sambung balik study. bagi aku, kualiti itu lebih penting dari kuantiti. kau belajar lama mana pun, tapi satu haprak tak masuk pun tak guna juga. biarlah orang tengok kita sambil lewa as long as kita tahu kat mana kita sekarang berada. tidak terlalu tertinggal ke belakang dengan kawan-kawan yang lain. kalau tertinggal ke hadapan lagi bagus. eh faham x apa aku maksudkan ni? translator please -.-

kemudieennnnn, aku kekadang suka layan lagu kat youtube. karoke sorang-sorang. and lagu tu haruslah lagu yang aku tak pernah nyanyi and dengar. kahkahkah! of course la sumbang mambang bunyik dia. ala, macam korang jugak la. buat-buat tahu lirik, tapi mulu aaaa,laaa ,annnaaaa (%$#@$%&&)

bagi aku, cara-cara macam tu boleh mengendurkan sedikit stress yang dialami. AT LEAST kita boleh ketawa and gelak-gelak. kalau kita stress and kita sendiri buat tambah stress dengan cara kita handle. kau akan rasa diri kau lebih teruk. itu pendapat aku. aku tak kata aku jenis yang free from stress. but im trying to look like free from stress.

for you information. kisah ke kan? haha.
aku minggu ni padat gila!
RABU - TEST FINANCIAL MANAGEMENT
KHAMIS - PRESENTATION STUDY CASE 3
JUMAAT - TEST AUDIT
SABTU - PRESENTATION VIVA (ETR)

huwaaaa, satu persatu nak kena siapkan and study. 


No comments: