JellyPages.com

"kehidupan ini penuh dengan kejutan"

"kehidupan ini penuh dengan kejutan"

Thursday, January 17, 2013

APA NAK BUAT LEPAS BELAJAR?

Assalamualaikum semuaaaaaaaaaaa.........
*mood nak cecomel ok*

alright, since aku hanya tinggal 2bulan lebih sahaja untuk habiskan diploma ni. so that, aku rasa aku dah TERLAMPAU layak untuk bertanya dan berfikir, apakah yang perlu aku lakukan selepas tamatnya diploma nanti. well, i know..supposed aku dah kena fikir lama kanssss...

SAMBUNG BELAJAR?
hmm, mostly kawan-kawan aku of course la dorang sambung belajar. lagi senang kot aku rasa, tak yah nak pikir panjang-panjang. haha, TAPI bukan aku. dulu memang la aku mcm nak sambung terus degree, tapi aku rasa bila dah lama-lama ni, terasa agak penat la sikit belajar ni, even baru diploma kan. so aku fikir nak rest la keja *rest la sangat* dari belajar ni. sebab apa aku tak nak sambung belajar?aku kalau sambung first aku nak degree in accounting sahaja. please? aku nak teruskan dengan course aku yang dari diploma. sebab aku fikir, aku nak dapatkan CA. so after degree, aku kena kerja any firm auditing la selama 3 tahun untuk dptkan CA. itu pilihan aku la untuk dptkan CA. tapi masalahnya, aku rasa masalah lebih kepada kewangan juga. aku taknak la mintak pinjaman PTPTN disebabkan aku tengok ramai kawan-kawan PTPTN yang agak merana, dan merana  dan merana. waktu belajar kena catu makanan, sebab nak jimat, habis belajar kena bayar yang berpuluh ribu tu. sekarang ni aku pinjaman MARA. so memang aku terasa bersyukurlah. so klu aku tak nak PTPTN, aku nak dpt pinjaman apa? yes, mmg ada.tapi tu kena lalu satu ujian kan kalau nak lulus? yang itu aku tak berapa jelas. yang seterusnya, sebab nak kawin! EH? *bercandah aja kok :P*

KERJA?
hmm lagi, ini pilihan utama aku la sekarang ni. kerja. tapi kerja apa? aku pun sendiri tak sure. mungkin ada any firm auditing yang sudi amik aku bekerja? tak pun kerja bank? yeyeyeye TAHU. diploma ciput je gaji dia. takpelah, pengalaman tu penting. tu aku tak sure. tapi aku rasa aku perlu rajin menghantar resume ke syarikat-syarikat untuk terima aku seadanya. haha! *pity me*
then, lepas dah ada modal betul-betul, aku nak sambung buat business mcm dulu. itu hanya rancangan long term la. klu ada modal. macam mana kalau takde kerja? of course, makan anggur. tunggu si dia masuk minang.kahkah *eh wirda, TAK LAWAK OK?* *tunduk muka*


KAHWIN?
ooopsss, ini tak tahu. tak nak komen bebanyak. tapi bersangkut paut jugak sebenarnya.
IF aku kawin, then dpt sambung belajar dekat-dekat. and time tu aku kerja. aku rasa aku berhenti and sambung belajar. tapi kalau jauh aku terus berkerja. tapi bila nak realisasi kan cita-cita aku? LOL! 



nampak tak, aku mcm xde arah tuju. kesiannyaaaa. ahhhhhhhhhhhhh! -.-

3 comments:

Anonymous said...

hye wirda.. i budak ac110 mcm u jugak.. :)
ok, half of my classmate, dorang decide nak further degree, n the other half is decide to work.. disebabkan dorang nak keja pengalaman.
dunia sekarang, company kat luar sana lebih pentingkan pengalaman than qualifications..
so xsalah nak ambl pengalaman dulu dari belajar. belajar anytime kita boleh belajar kan.. :)

wirda azurainie said...

hai, eh sama la kita ac110 :)
oh yeke? kan? i pun rsaa mcm tu jgk, pengalaman lebih penting skrg ni. bila ckup penglaman, nak smbg study pun senang kan,sbb kita dah figure out apa yg sbnrnya kita study. so mudah la faham. InShaa'Allah, moga ada rezeki dlm alam perkerjaan. btw, good luck for you ;)

kesah pulak aku said...

akak study kat mana?