JellyPages.com

"kehidupan ini penuh dengan kejutan"

"kehidupan ini penuh dengan kejutan"

Wednesday, October 12, 2011

SEJENAK SEKETIKA


Assalamualaikum

tahu kan, hidup nie tak lekang dari masalah, ujian dan dugaan. semua itu adalah kemanisan dalam kehidupan bila kita dapat menghadapinya dengan positive. menggunakan akal yang rasional dan bukan emosi semata-mata. betul, berkata-kata memang mudah tapi untuk melakukan sedemikian kita memerlukan satu "kekuatan" supaya kemanisan hidup dapat dirasai. kadang kita rasa kita tak mampu untuk hadapinya walhal Allah lebih mengetahui tentang apa kita tidak ketahui dan segala ujian dan dugaan yang diberikan kepada kita adalah berdasar atas kemampuan kita. bila kita kata kita tak mampu, kita salah sebab sebenarnya kita mampu! itulah satu perkara positive yang kita selalu kena tanamkan dalam diri ini.

pengalaman membuatkan kita menjadi lebih matang, kesalahan membuatkan kita belajar dari kesilapan. kita ada hati dan kita ada akal. perlulah kita menggunakan keduanya sekali. tidak semua keinginan hati akan dapat kita perolehi. dan tidak semua kata-kata akal fikiran boleh kita ikuti. masing-masing berkai rapat dan memerlukan antara satu sama lain.

setiap masalah yang kita hadapi PASTI ada jalan penyelesaiannya. bagaimana caranya kita perlu memohon petunjuk olehNya , kita perlu mengambil kira semua aspek dan setiap hati yang terlibat. mungkin saya juga terlupa bahawa masalah yang saya sedang hadapi adalah sangat senang dan selesai bila saya memaafkan orang yang telah menyakiti saya. kenapa perlu saya menyeksa diri saya untuk berendam kan air mata setiap malam? jika asyik mengenang nasib, tapi tidak mampu untuk mengubahnya, kita jugak tak kemana. mengubah nasib kita tidak hanya dengan cara kita melepaskan apa yang kita telah miliki tapi MEMPERBAIKI agar lebih sempurna tentang apa yang telah kita miliki. kerana mencari kesempurnaan sampai kapan pun kita tidak akan dapat justeru itu kita perlu memperbaikinya agar menjadi yang sempurna.
jangan mencari sesuatu yang sempurna,bahkan sempurnakanlah sesuatu yang kita miliki.
melupakan sesuatu yang sakit apabila disakiti adalah satu perkara yang sangat payah. tapi bila kita fikir, apa yang kita dapat jika hidup kita terlalu mengenangkan kesakitan itu? tidak mustahil ia akan menjadi dendam untuk seseorang. menjadikan kita hilang kawalan dan akal jahat mula menguasai diri kita.

"just forget what hurt you in the past but never forget what it taught you"

its not easy as ABC to forget what hurt you. tapi apa yang perlu kita ambil dari kesakitan itu adalah pengajaran daripada kesakitan itu. apa yang kita pelajari dalam setiap perkara yang berlaku. ia menjadikan kita lebih matang dan tabah untuk menjalani kehidupan ini yang penuh dengan tanda tanya apa yang akan berlaku untuk esok,esok ,dan esok. jika kita masih mampu bertahan, kenapa kita perlu berhenti ? tutup buku lama dan bukak buku baru? adakah buku baru itu akan 100% akan dihujani dengan pelangi?
move on...its just a chapter in the book so dont close the book, just turn to the next page.
because when u read back your book, you will know how strong you are
okay, awak betul..sampai bila nak memaafkan? :)
kita juga tidak berhak menghukumnya, itu urusan dia dengan Allah, kita adalah orang yang dizalimi, kita hanya perlu memohon kekuatan dan berdoa agar dia diberi hidayah atas perbuatannya, dan SUATU HARI dia akan sedar. ingat Allah itu Maha Adil.

like seriouly i tell you , i need to stop being emotional about everything, because it make my problem become worse.

p/s: just move on..forgetting is difficult but remembering is worse.

No comments: