JellyPages.com

"kehidupan ini penuh dengan kejutan"

"kehidupan ini penuh dengan kejutan"

Monday, May 2, 2011

BELAJAR DARI KESILAPAN


Assalamualaikum
wahai ahli2x blogger tegar semua, serius lamaa gilaa aku xupdate blog.
yelaa, kalau update pun mane ada orang nak baca blog picisan aku yang kejap bertuan kejap tak.
blog2x korang pun aku xsinggah, bukan xnak singgah tapi xsempat.
memandangkan yang berbahagia wirda azurainie yang tengah bahagia nie xbawak laptop kat kolej disebabkan final exam mendatang.
kerana itu adalah syarat untuk diriku sendiri, dekat2x exam aku pastikan aku tinggal laptop aku biar berhabuk dok kat rumah supaya berdisiplin sikit aku nih.
seriously tengok laptop tadi baru balik berhabuk2x, isk isk kesiannn...orang2x dirumah xde rasa nak tolong lap2x cium2x sikit kat laptop aku ni ke? erk?

okay seperti aku kata aku menghadapi final exam dan semestinya itulah saat yang paling menakutkan, kecut perut, sakit perut, geli perut, sup perut, erk? apakah?
hahahaha
*okay fine aku syok sendiri*

meh aku nak share sikit time aku tengah final nie
perasaan yang lain dari yang lain masa spm bagi aku
lagipun, sem lepas gap banyak dengan paper aku, tp jangka masa final yang uitm buat adalah dalam masa 10 ahri untuk aku bawak 7 subjek memang xbusy la kannnn.
aku nie bukan study awal2x, perangai aku nie, aku study last munioottttttt.
xtau laaa, memang dari dulu lagi mcm nie, study awal2x kang aku lupaaa kangggg.
apesal aki takut sangat sebab kira hard juga paper yang aku bawak sem nie, ntah2x sem depan lagi killer kott kan, grrrr. *nangis jap*
yelaaa, bukan mudah nak berjaya dan bukan susah pun nak gagal :)
dugaan yang pertama aku demam sehari sebelum aku exam, seseme, batuk, xde suara pening je x, nasib baik xpening2x so boleh la aku study tapi dalam keadaan yang xselesa la, tapi tue ,
Allah maha Adil..dia turunkan dugaan tapi dia tahu kita perlu study dia xbagi aku pening2x. alhamdulillah di situ :)
first paper ctu dan aku macam xberapa yakin akan paper tue sebab dia berkaitan dengan sejarah. so aku mengambil masa yang lama untuk membaca dan kebetulan ada hint an an an.
punye seronok ingat ringan la sikit bebann an. aku study memang ikut hint laaaa.
bila bukak paper tengok bahagian essay, fine aku buat perkara yang salah yang mana hanya fokus pada hint. satu haprak tarak kuarr maaa. ini mendatangkan kebengongan disitu.
punye berdoa dalam hati semoga diberi ilham untuk menjawab time tue, bolehh la juga aku hentam apa yang aku ingat masa spm dulu, sebab ctu nie subjek agama tentang sejarah2x tamadun islam. masa form 5 kan ada study sikit.
balik dari pada exam hall aku diamm je, terpikir silap aku tue. so lepas dari pada tue aku xpercaya dah ada hint2x bagai nie.

dugaan kedua, aku membuat satu kesilapan dalam membuat keputusan.
grrr yelaa gedik tengah exam nak kuar bagaiiikan, hamik kauu sekaliiiii tak expect pun balik malam, grrr dah la besok tue ada paper, PAGI plak tue kan. mahu xmenangis aku? bukan menangis meraung bagai dahhh pun.
paper tue ada hint tau, tp disebabkan aku dah hilang kepercayaan aku terhadap hint so aku memang pandang setengah mata je laaa kannn. aku study dan aku xtido2x...sanggup kot.
dari pukul 10 something aku study sampai pukul 6.30 pagi.
SUMPAH aku dapat rasakan kepenatan otak aku, aku beli air nescafe ais supaya tak mengantuk, aku suka beli kat satu kedai tue je, sebab memang mujarab la dia punye air, bikin tak mengantuk. 6,30 pagi tue aku dah rasa mengantuk, paper 8.30 dan aku decide nak tido kejap.
aku tido sampai kul 7 je, aku bangun mandi siap2x dan baca la sikit yang mana patut kannn.
memang tak mengong la aku dalam exam hall, tapi bukan nak cakap apa la kan, dalam exam hall aku time tue tak rasa mengantuk la plak, khusyuk berfikir dan jawab kot.
aku dah ghisau kena repeat tue,dalam bilik sebelum jawab paper aku motivate sorang2x
aku dah usaha sekarang aku buat je yang selebih tue tawakal je, yang geram dan hampeh dan bukan nak cakap paper tue senang tapi aku geram past sem punye paper agak nak tercirit jugak la nak jawab, tp nie so far bolehh la walau ada je yang aku hentam dan xsure
*okay perangai aku memang teruk*
DAN
yang aku terkezutt tahap dewa, ade je yang masuk seperti dalam hint.
alamak, menyesal plak tak tekankan dengan lebehh.hahaha
*bengang disitu tapi kesabaran bersisa*
satu yang aku xkan lupa sebelum aku nak kuar tue, aku terdetik nak baca sikit tentang satu soklan nie, aku tertanya sendiri kenapa graph nie kinked..tapi aku decide
"ahhh tak payah la, xkuar punye"
wah yakin kauu disituu yewww wirda, bukak2x sekali hamik kauu, soklan essay okayyy 10 markah plak tue, memang sah2x la hancusss kan. grrrr

okay itu je yang aku nak share, final sem nie la aku rasa paling teruk, sekarang pun aku xde rehat lagi nie, aku penat sangat, ngantuk tahap dewa so lepas nie balas dendamm nak topup banyak2x.hehehe
apa yang aku boleh ulaskan disini ialah berkenaan dengan hint, klu aku dapat aku akan balancekan, aku akan baca dan yang tajuk lain pun aku tekankan juga.
dan syarat kedua aku selain xbawak laptop time final exam adalah aku xnak keluar jalan-jalan lagi
serius aku menyesal malam tue, aku nangis gila-gila sampai akak bilik aku semua risau, aku campak buku (hempas atas meja je, tanda protes)
aku nangis2x dulu, then aku kuatkan semangat aku, daa sambung study balik.
.so next time aku xnak buat lagi, nak apa pun, lepas final. sebab aku xnak kena repeattt, xlarat nak belajar banyak2x kali woooooo.
so after this, adik-adik yang comel jangan ikut perangai kakak comel nie,
jadikan satu pengajaran kepada anda semua dan cuba elakkan berpengalaman dalam situasi saya, ia sangat menyedihkann dan sangattt tertekan down gilaa, salahkan diri sendiri, mula air mata mengalir macam air terjuhn, sape nak mandi pun dha boleh dah time tueeeee,haha
wirda ingin belajar dari kesilapan :)

ehem2x doakan result wirda baik dan non repeat :)
oh ya disebabkan aku dah lama tak on9 fb bermakna dah lama xlepas gian mengepost status
so jangan la korang marah, kesian kan aku, biarkannn aku nieee lepas giannn dia.
hahaha, sebenarnya banyak betul nih nak citer2x tapi aku mengantuk gilaaaaa la.
nak tido, oh ya aku sekarang tengah layan novel dipinjam oleh syafiq yang baik hati,
my classmate.
novel bertajuk HINGGA KE AKHIRNYA by siti nur dhuha
alang2x doakan lah aku dengan tersayang seperti tajuk novel nie. hikhik
*ura2x gatal disini*

okay kerusi itu wat spoil :)

good night guys :)

4 comments:

Nadia Khan. said...

mkcikkkkkkkkkkkkkk!! sme la kitaaaa
i skg da x cye sgt hint2 ni. mmg i bce semua jeeee
haha
pape pun ctu mmg ssh gila nak mampusssssss -,-

wirdawahid said...

hahaha, *gila nak mampusssss* tue yang xtahan nekkkk.kihkih
yup, pas nie i pun nak bace semua which is, kena study awal2x la. u know la mak cik u nie suka study last minute.teeettt. hahaha

TrigYy said...

wah, lme tak updte blog ea. skli update, mmang tak ngat nak stop.. hahhaha
singgah blog TRIGYY

wirdawahid said...

trigy, hahaha tau xpe. panajang bebenorrr kannn.
okiess ;)