JellyPages.com

"kehidupan ini penuh dengan kejutan"

"kehidupan ini penuh dengan kejutan"

Thursday, December 9, 2010

jerawat atau muka bersih dan cantik ?




salam.
yesss, tak payah cakap la. aku tau entry aku nie dah belambak lambak lambak sampai joget lambak kannn dah ade blogger lain buat.
tapi bagi aku kan kan kan,
blog wanita, kalau xde benda2x mcmnie xlengkap. heee
so aku rase cam nak lengkapkan blog aku dengan benda2x cmnie. selain aku tambah pengetahuan serta berkongsi kepada mereka yang MUNGKIN tak tahu hal ini.

jerawat? korang takut tak kalau masalah ini berlaku pada korang? especially pada kaum wanita lah, tapi jangan main, kaum lelaki zaman sekarang pun dah amik berat tau pasal penjagaan kulit muka yang teratur.hee, dasat kan?

korang rase bengang tak, dan dan korang nak photoshoot, dating, parti, jumpe kawan2x lama la jerawat menari2x atas kulit muka korang dengan riaknya. mesti rasa nak picit2x je jerawat tuee kan supaya tak nampak.hee
JANGAN. ia akan menampakkan lagi teruk pada wajah anda.

dulu masalah jerawat berlaku kat aku, memang dasat la.. sampai aku pikir dah malas kot nak amik tahu pasal muka. haha. *give up orang putih kata.
tapi bila tengok orang kulit putih bersih licin, wahhh mula tergedik2x marah kat diri sendiri kenapa tak jaga muka dulu2x.

dulu mase aku form 1 and form 2 la tahap gaban puye teruk punya muka.
sebabnya, dulu pun kurang pengetahuan tentang penjagaan muka dengan rapi.
tak tahu pun apa scrub la, itulah inilah. tak kenai.
laaa ni, kalau boleh hari2x nak wat facial. wah melampau!
since aku guna natasha la kulit aku tinggal parut je, parut pun nak hilang dah sikit2x. awww best2x. tapi kalau moon datang mesti datang. wajib. xcaya meh la kat ghumah tengok aku.

aku nak share sikit beberapa langkah yang boleh kita ambil untuk mengurangkan jerawat kat muka kita yang mana menghadapi masalah yang same nie.
tapi yang teruk sangat sangat tue better korang pergi ke jumpa pakar kulit. sebab mereka mungkin boleh kenal pasti jenis dan cara nak atasi kulit korang. yang ade resdung pun jangan lah amik ringan sangat hal tue. resdung boleh mamah kulit korang dengan perlahan2x. macam tarik rambut dalam tepung. hee. so bertindak dengan awal supaya hari kahwin atas pelamin muka cantikk. haha *tetibe

ada satu muka nie penuh jerawat. scary la, nak letak dalam entry nie pun takut korang lari je. heeee


okay jum tengok list kat bawah nie.

1. bahan yang paling mudah untuk mengeringkan jerawat korang ialah bahan yang mnegandungi BENZOLYN PEROXIDA . haa tu dia, korang jangan main sambar je nak pakai apa. kena tengok kandungan dia macamne. bahan ini akan memudahkan dan megeringkan liang minyak tanggal sebab korang semua tahukan. salah satu faktor jerawat disebabkan pengeluaran minyak yang berlebihan terutama di kawasan yang banyak bulu roma terutamanya muka. kak betis ada tak ek? heee

2. korang perlu basuh muka setiap hari. tapi janganlah terlalu kasar dan kerap. buat lembut2x macam orang facial buat kat muka kita. sebab kulit muka kita nie manja *__* . dan gunalah pencuci muka yang lembut dan air. tak kisah mane2x dua tue.dan yg mengandungi granule juga boleh digunakan :)

3. semestinyalah kan kena jaga pemakanan anda semua. terdapat sesetengah orang tue dia sangat alergik kan dengan makanan2x laut ke. xkisah lah. tapi aku pelik wat mase nie aku tak jumpe makanan apa yang aku xleh makan melainkan memang aku tak makan makanan tue. heeee.

4. rehat. mestilah kena cukup. sebab jerawat selalu timbul bila kita tak cukup rehat dan tension. so korang janganlah tension. sekali sekala manjakanlah diri korang. takde sape nak marah. dorang marah korang terajang je. hahaha. *ganasnyerrrrrrr.

5 . rambut. korang ingat xde effect ke dari rambut korang yang lurus serta ikal tue? haaa, jangan main. ade tau so. take note. korang kurangkan fesyen rambut yang menutup wajah korang tue. dan juga jaga rambut korang dari berminyak sebab minyak biasanya datang dari kulit kepala yang berpeluh.penggunaan penjagaan rambut yang berminyak pun korang kena elakkan. kan setengah ade suka pakai minyak johnson la, zaitun la, cuba la elakkan ek.

6. make up. yesss, nie mesti banyak factor make up yang naik jerawat. sebab kadang2x ade setengah dorang nie an suka xamik kira pasal tue. yang korang beli produk2x entah apa jenama. tak takut ke? haa, bukan apa, kita tak kenal sangat produk tue ke tak. so jangan main rembat je. seelok2xnya guna make up yang berair. berliquid la senang citerr :) . tak pun korang beli make up yang mengandungi "NONCOMEDOGENIC" atau "NONACNEGENIC.

7. semestinya korang perlulah remove make up korang tue sebelum tidur. cuci muka bagi bersih dan baru lah tidurr. jangan terlalu banyak guna pelembab kulit muka. terutama waktu malam. logik jugak, sebab bila muka dah berminyak, tambah lagi pelembab. lu pikirlah sendiri macamne ghupenyerr kann.

8. last sekali korang jangan terlalu bagi pendedahan kulit mulus korang tue pada matahari atau pun pada lampu.sebab dia boleh merosakkan kulit serta menutup liang sebum :) dan juga jangan picit2x nanti tak cantikk... :(

haaa, tue je kot yang aku rase penting. bagi yang selalu buat sauna tu, better kurangkan sebab mungkin jerawat makin lagi teruk. haa, sebenarnya kalau tengok balik. xsusahkan nak jaga muka. semuanya yang kita lakukan setiap hari yang perlu diselalukan atau dikurangkan atau ditinggalkan. xsemstinya korang kena berbelanja lebih nak dapatkan muka yang cantik :)
apa-apa pun semuanya bermula dari niat *__*
so korang pilih la nak yang mana okay. berjerawat atau muka bersih dan cantik :)

p/s : muka bangun tidur korang scary tak? hwaaaa. aku scary gilerr xsanggup nak tengook. ish3x. bersyukur2x. hee :)
haa, sapa ada petua orang dulu2x yang leh pakai tue share meh :)

No comments: