JellyPages.com

"kehidupan ini penuh dengan kejutan"

"kehidupan ini penuh dengan kejutan"

Saturday, December 4, 2010

cara jaga kuku dengan mudah!

salam.
ala, tengok tajuk pun dah tahukan apa aku nak post kan nie.
kenapa aku pilih kuku?sebab aku rase kadang kita yang ala kadar nie hanya menjaga kuku dengan membersih dan memotong kuku. (kalau kat rumah la)
kuku nie kita kena amik berat jugak, sebab dia mengambarkan diri kita, pengotorkah?pembersihkah?penyamunka? eh silap.tue xde kena mengena.
kuku nie kira macam aset kecantikan kita jugaklah.
semua wanita khususnya, lelaki pun ade jugakk okayyy. wah xnak kalah.
semua inginkan kuku yang cantik. termasuklah aku. sapa yang xnak ada kaitan dengan perkataan cantik tentang dirinya? angkat kepala? haaa, tengok semua nak kan? menipuuuu la kalau kata takde, dusta semata-mata


korang rase cukup ke macam tue? meh sini aku nak share dengan korang sedikit ilmu yang aku baru search tadi.
tapi rase dah ramai tahu kan?

mana taknya, nie penjagaan paling paling paling paling senang la gua cakap same lu
korang tak payah susah2x nak kuar pakai cantik semata nak g wat rawatan kuku.
kat rumah pakai baju tido korang yang kaler dah turun2x xpun dah bercampur dengan clorox pun xde hal lah!haha.ada dua cara! oke i ulang dua cara SAHAJA.
jadi kalau ada lebih sila bagitahu.
kita share2x ilmu sikit2x nie lame2x jadi bukit.

pertama :
korang perlukan ubat gigi je.
ubat gigi jenis apa?
janganlah korang guna ubat gigi adik korang yang berperisa orange, strawberry tu.
aku sure kalau korang amik ubat gigi jenis tuh xdenya korang wat kuku.
koran telan je an? elelelele hingat aku tak tahu mase kecik2x korang suka makan ubat gigi kan?

*nasib baik suka makan ubat gigi. yg suka makan taik hidung mcmne plak?haha.
teeeettt.
okay sambung. ubat gigi korang mestilah yang ada formula whitening.
pastu korang calit sikit je, dengar sikitt je okayyy ubat gigi tue atas permukaan kuku kornag yang gebu tue
???? kuku gebu? hee
lepas tue korang amik sikat gigi. haaaaa, xtau lah tue sikat gigi tue apa.
yang korang dok sikat hari2x tuelah. jangan plak korang dok amik sikat rambut plak.ish! mana jalan. maksudnya berus gigilah..korang berus kuku korang perlahan-lahan.
ulang suara perlahan-lahan
paham? jangan dok kalut gelabah ayam nak laju2x puye pasal. rosak, luka, berdarah,sakit.
gua tak tau.
lepassss tue! tak payah lama sangatlah nak menggosok tue.
dalam lebih kurang 10 minit bilas terus guna air SUAM la seelok-eloknya.
amalkan insyaAllah kuku korang kalah kuku beruk.
heee,

kedua :haaa, ada lagi. ni pun senang jugak.
korang pegi kedai pak ayup sebelah rumah korang tue..
jumpe tak kedai tue? haaa, xjumpe lu pikir la sendiri.
pegi jumpe pak cik kedai.
cakap
"pak cik nak telur sebijik"mak haii, dia bagi telur betul kang! baru tau.
ish, mcm dah melalut je nie..serius2x balik.
korang pegilah super duper market mana2x kan korang cari jeruk LEMON . kenal tak jeruk lemon mcm ne? haiyakkk, kesianlah kalau xkenal .
sedih aku menengoknya, bagi yang tak kenal meh aku tunjuk.
*belagak gila aku. mcmla aku sorang kenal jeruk lemon.hahah


dah kenal dah ? haa,
lepas tu korang hiris lemon tue sesedap rase korang la kan.
kemudian amik mangkuk vantage mak korang tue.
vantage tau. mesti. haha
*x aku tipunya.
semua mangkuk boleh. kecuali mangkuk jamban laaa. hee
korang isi air dalam mangkuk tadi then masukkan kepingan jeruk lemon yang korang godam tadi . yang hiris tadi la maksud aku.then. korang celup je jemari kuku kaki anda tue. hikhik
bayangkan tengah masukkan kuku kaki sekali. posisi duduk sangat kelaka.haha
masuk kan kuku jari anda je laa kan dalam mangkuk tadi. rendma selama 5-10 minit tau!
amalkan dalam 3minggu sekali.
korang akan dapat kuku yang cantik dengan putih+++ oke. xcaye? wat la.
hakhak.tapi kalau korang tak nak rendam pun xpe sebenarnya.hee, saje je suruh bace panjang2x.korang leh amik jeruk lemon tue then gosok2x kat jari panjang mulus kornag tuee! ;)


macam giniii...


p/s : jgn isi air banyak nanti acid dalam jeruk lemon tue berfunction tak bape nak kuat.



8 comments:

cik EPAL said...

alaa nak cari lemon ni susah lah. kalau limau kasturi boleh? hee

wirdawahid said...

alolo, cik epal balass.hee. suke2x.
limau kasturi? haihh xpenah lak dengar cik epal.
tapi limau kasturi beracid jgakk an. kira bolehh kot. tapi lemon lagi kuat acid. haha. banyak la tapi kat sini.

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

tq for sharing this.. perawatan kuku adalah perlu!!!kn kn kn?

wirdawahid said...

hee. ur welcome dear :)
yup yup yup.
kuku cantik. kita pun rasa lebih yakin. effect kita puye confident level woo.
jgn main2x.hikhik ;)

Nadia Khan. said...

i loikeeeeeeeeeee:D

wirdawahid said...

heeeee. thank you dear !

ecah said...

boleh ke dpt kuku cantik mcm dlm gmbr tuh..hik3..

wirdawahid said...

heee. ecah.
comelnya komen. hikhik
gambar tue propa je lebeyy. kan kan kan?
kuku dalam gambar tue edit sebab tue nmpk cantik ahaha..
*suka2x je aku nih! heeeee.